De staking begon maandagavond in de Rotterdamse Haven en breidt zich nu uit
naar Amsterdam, Zeeland en Limburg. Dat heeft FNV Bondgenoten dinsdag
bekendgemaakt.

Volgens de vakbond zijn afgelopen vrijdag de onderhandelingen voor een nieuwe
cao vastgelopen. ,,DB Schenker heeft maandag ons ultimatum laten verlopen om
de werknemers tegemoet te komen en ze een fatsoenlijke loonsverhoging te
bieden en werkzekerheid. De 24 uursstaking is nu opgeschaald naar een 48
uursstaking”, zegt FNV-bestuurder Jacqueline Lohle.

DB Schenker verzorgd een groot deel van het transport per trein voor bedrijven
in de Rijnmond, Zeeuws Vlaanderen, DSM, Akzo en Tata Steel. De
spoorvervoerder levert vooral grondstoffen aan. De staking betekent volgens
FNV dat het goederenvervoer over het spoor stil komt te liggen vanuit de
havens naar elders in het land en naar het achterland van Europa.

Het Duitse bedrijf heeft in Nederland ongeveer 700 mensen in dienst.

Eis loonsverhoging

FNV eist onder meer een loonsverhoging voor de medewerkers van 2,5 procent,
behoud van werkgelegenheid tot 2020 en een verhoging van de
onregelmatigheidstoeslag met 10 procent.

Maar dat is volgens een woordvoerder van DB Schenker niet haalbaar. ,,Wij
hebben maandagavond een sterk verbeterd aanbod gedaan: een loonsverhoging
van 1,75 procent. Dat is ruim boven het gemiddelde in Nederland. Wij hebben
daar nog geen reactie op mogen ontvangen van FNV'', zegt een woordvoerder.
Hij wijst erop dat het bedrijf in Nederland heeft te kampen met zeer
moeilijke marktomstandigheden.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl